Angelique van der Bijl debuteerde afgelopen maart met Nachtschade, een thriller die ze schreef tijdens een cursus Creatief Schrijven. Nadat de auteur een fragment van haar boek instuurde, werd ze uitgekozen voor een cursus ”literair debuteren”. Tijdens deze cursus legde ze de laatste hand aan thrillerdebuut, dat werd uitgegeven door Ellessy Uitgeverij.

Nachtschade: in ’t kort

Nachtschade vertelt het verhaal van de zussen Carmen en Irene, die niet de makkelijkste start hebben gehad. Irene is op jonge leeftijd al in een gevangenis geplaatst en loopt daardoor behoorlijk achter ten opzichte van haar zus Carmen, die een mooie baan in de journalistiek heeft. Carmen doet haar best om een band op te bouwen met Irene, maar die lijkt daar niet zo’n behoefte aan te hebben. Wanneer Carmen in contact komt met de ietwat mysterieuze zakenman Ivan, wordt haar leven binnen drie maanden op de kop gegooid. Zij en Ivan krijgen een relatie, maar als Ivan spoorloos verdwijnt gaat Carmen op onderzoek uit. Want Ivan zou nooit tegen haar liegen, toch? En zou Irene daar iets mee te maken hebben?

Heel veel verhalen Nachtschade

In Nachtschade worden twee hoofdverhaallijnen afgewisseld en daarnaast zitten er korte dialogen van een derde verhaallijn in verworven. Een bijzondere en vooral boeiende manier! Nachtschade blijkt daardoor vanaf de eerste pagina’s al te grijpen. Er zit een lekker tempo in en de spanningsboog in het boek zit vrij aardig in elkaar. De lezer blijft geboeid en in essentie is er ook niks mis met het verhaal, maar toch ontbreekt er wat.

Onervaren

Dat kunnen we wellicht gooien op het gebrek aan ervaring, want het idee is dan leuk, maar schrijftechnisch laat het veel te wensen over. Het is duidelijk te lezen dat Angelique van der Bijl een beginnend schrijver is. Daar is uiteraard niks mis mee, maar een lezer merkt dat toch wel een beetje. De dialogen leven niet, de relaties tussen de personages zijn vlak, er wordt nog te veel verteld en er gebeuren een aantal onlogische dingen in het verhaal. Dingen die makkelijk op de lossen waren geweest wanneer Angelique de lezer bij de hand had genomen en had laten zien waaróm bepaalde relaties zo diep zitten bij haar personages. Nu staat de lezer nog op een veilige afstand en dat is een gemiste kans.

Conclusie

Toch moet er ook toegegeven worden dat Nachtschade om één of andere reden wel bijzonder lekker en snel wegleest. Zijn het dan de drie verhaallijnen die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben? Is het de spanning vanuit de lezer zelf, die wellicht wil weten of zijn inschatting klopt? Wie weet! Er zitten in elk geval hele leuke elementen in deze debuutthriller.

De vraag is of van der Bijl zal doorgaan met schrijven, mocht ze dat doen dan zal het gebrek aan ervaring langzaam naar de achtergrond verdwijnen. Dan houden we een boek over die echt de moeite waard zal zijn. De potentie is er in ieder geval. Nachtschade was gewoon een opwarmertje.

De recensie van Nachtschade verschijnt – een tikkeltje anders – ook op Hebban.nl