Powerfood is hip. Rens Kroes (ja, zusje van) schrijft er boeken over, dus zij is ook hip. Recent verscheen zelfs haar tweede boek: Powerfood, van Friesland naar New York. Omdat ik wel eens wilde proeven hoe lekker powerfood daadwerkelijk is en ik mezelf graag hipper voordoe dan ik ben, is het tijd voor een review.

So pretty it hurts

De lay-out van dit boek alleen al is smullen. De recepten staan gedrukt in fijne lettertypes en worden omgeven door zoete pastelkleurtjes. In een zogenaamd handschrift staan er soms ook tips naast, boven of onder de recepten gekrabbeld. Maar de echte kers op de taart zijn toch wel de foto’s. Had je nog geen trek, dan krijg je dat wel. Uiteraard is het een trucje van de marketingafdeling, maar ik trap er met beide ogen in. Guilty as charged.

Verder heeft Powerfood een verklarende inleiding door de auteur en word je als kokende lezer door alle gangen van de dag geleid, inclusief hoofdstukken over snacks, sweets, toppings en drinks. Dat gezonde eten is dus van alle markten thuis.

Boodschappenlijstje

Het leuke aan dit boek is dat er een grote variatie in de recepten zit. Er zijn recepten voor vegetariërs, maar ook de carnivoor kan goed uit de voeten met dit boek. Doordat Kroes zich niet alleen richt op gerechten voor het avondeten, kun je een heuse lifestyle switch maken. Als dat is wat je wilt natuurlijk. Voor de beginner vergt het wel enige inspanning. Niet alle ingrediënten kun je gemakkelijk vinden of zijn even goedkoop. Zo ben ik heel dapper in de supermarkt op zoek gegaan naar ‘wijnsteenbakpoeder’. Uiteindelijk heb ik dat kunnen vinden bij een gezondheidswinkel (zoiets als De Tuinen). Bereid je ook voor dat je veel kruiden gaat gebruiken, omdat je niet meer kookt met zakjes uit de supermarkt. Dat kan leuke verrassingen opleveren; van ‘kurkuma’ had ik nog nooit gehoord, maar inmiddels gooi ik het als het even kan door mijn gerechten.

Koken met die handel

Na de epische tocht om alle onderdelen van je gerechten bij elkaar te sprokkelen, moet je toch ook echt de keuken in. Door de variatie in de recepten is dat heel leuk, maar niet alles is even makkelijk. Sommige dingen duren heel erg lang. Zelf een pizzabodem van bloemkool maken klinkt leuk, maar trek er wel een dagdeel voor uit (overigens is dit wel een aanrader, hmmm).

Een persoonlijke favoriet is het recept voor kip marsala. Deze heb ik nu al een aantal keer gemaakt en het wordt elke keer smakelijker. Gebruik wel een grote pan, anders mislukt de hele boel. En nee, je kunt de zoete aardappel helaas niet vervangen voor gewone aardappels.

Denk nu niet dat je alles lekker moet vinden omdat er het stempel ‘powerfood’ op staat. De ontbijtkoekjes vond ik niet geslaagd, omdat ik ze met havermout moest maken. Dat vond ik nooit lekker en daar is met dit recept geen verandering in gekomen. Hetzelfde geldt voor quinoa. Gewoon niet doen.

The verdict

Al met al een heel fijn boek om mee aan de slag te gaan. Er is voor iedereen wel een leuk recept in te vinden en als je geduldig bent kun je een heel eind komen. Op het moment is powerfood een enorme trend in de eetwereld en als je daarin mee wilt gaan is dit een handige leidraad. Wil je gewoon lekker koken, dan kun je hier ook prima mee aan de slag gaan. Powerfood is hip, maar ik heb nu gewoon even zin in een reep chocola.

Koop bij bol.com

Over de auteur

Dat ik ga trouwen wil niet zeggen dat ik alles ineens serieus ga nemen. Het belangrijkste van een bruiloft? Of het eten wel goed is.