Zal ik wel… Zal ik niet… Altijd moeilijk, want het gaat hier wel om Stephen King. Naah! Ik doe het toch.
Een recensie? Mag ik dat zo noemen? Nee. Ik noem het een must read voor diegenen die te veel vrije tijd hebben en nog steeds heel graag boeken lezen. 22-11-1963 is wederom een boek dat niet mag ontbreken in je boekenkast.

Ik kocht het boek bij Primera tijdens één of andere thriller week, of maand, dat weet ik niet meer precies. Ik gok dat het in september was dat ik 22-11-1963 aanschafte. Ondanks mijn enorme stapel met boeken die ik nog steeds moest lezen, kon ik het nieuwste boek van meneer King niet laten liggen voor die €7,50,-

Het verhaal

Wat gebeurt er als je de geschiedenis kunt veranderen? Stephen King probeert daar in zijn thriller 22-11-1963 antwoord op te geven. Het verhaal start in een ietwat louche eettent van Al, die een konijnenhol heeft… Zo noemt hij dat zelf. En dan heeft hij het niet over zijn kontgat. Al’s konijnenhol bevindt zich achterin zijn eettent, en met een onzichtbare trap stap je binnen no time het verleden in. Je begint in 1959, maar hoe lang je ook in het verleden blijft, in het heden ben je altijd maar 2 minuten weg.

Constant op de vlucht

Bijna niets aan te merken op deze thriller van Stephen King. Ook 22-11-1963 is – net als zijn andere boeken – een droom waar je instapt en nooit meer uit wilt stappen. Je gaat samen met hoofdpersoon Jake Epping proberen de wereld te veranderen en Jake Epping is een hele slimme meneer die dit in opdracht van Al probeert te doen. Waarom ook niet? Hij heeft geen enkele reden om in het heden te blijven. Je wordt als lezer opgeslokt, doorgespoeld, uitgespuugd en reist in oude auto’s Amerikaanse dorpjes door.

Ik vind het wederom briljant neergezet. Ik kan alleen maar denken aan de enorme hoeveelheid aantekeningen die King moet hebben gemaakt tijdens het schrijven van dit boek (o nee, daar doet hij niet aan, zegt hij). Er zijn tal van personages die stuk voor stuk je buurvrouw of je geliefde hadden kunnen zijn. Dat is – naast dat het schrijftechnisch briljant in elkaar zit en de verhaallijn aanspreekt – misschien wel één van de krachtigste dingen die Stephen King in zijn boeken weet over te brengen. Alles voelt zó echt: alsof je zelf in de film bent beland.

IMG_0845

En daar zit bij 22-11-1963 ook wel een klein beetje het addertje, want wat is het langdradig. Niet op een negatieve manier, maar in het midden vertraagt het boek dusdanig dat je je er wel even toe moet zetten om door te lezen. Ook de spanningsboog lijkt een klein beetje verdwenen te zijn. Even lijkt het erop dat je 200 pagina’s lang het leven van een ”normale man” moet begrijpen. Jake werkt, ontmoet mensen, eet, drinkt, poept… Het is allemaal niet zo interessant op dat moment. Wat natuurlijk verderop in het boek helemaal niet waar blijkt te zijn: dan heb je al die informatie en personages juist nodig.

Verwarring

Wat ik meestal heb bij boeken van Stephen King (en ik denk dat meerdere lezers dat hebben, maar ik kan me vergissen), is het feit dat ik het boek ook regelmatig moet wegleggen om mijn eigen ideeën de vrije loop te laten gaan. Af en toe vol met verwarring, andere keren puur filosofisch. En King geeft je die kans ook, om het jouw wereld te maken. 22-11-1963 heeft dat heel erg sterk. Het is niet alleen de wereld van Jake Epping, het is ook jouw blik. Jouw kijk. Jouw pijn en vreugde.

Je legt het boek weg. Gooit het tegen een muur. Twee pagina’s later lach je, en drie pagina’s later denk je dat het nóóit meer goed zal komen. Ik vind 22-11-1963 echt een ijzersterk boek met geweldig veel losse eindjes die magisch bij elkaar komen.
Er is maar één dingetje waarvan ik had verwacht dat het Jake later in de problemen zou brengen, maar in het complete boek is het niet meer naar voren gekomen. Ergens vind ik dat jammer, maar het is absoluut geen deal breaker.

22-11-1963 is mooi, ontroerend, grappig en spannend. Als 5 niet het maximum was, had ik deze thriller wel 10 sterren gegeven, en Stephen King een glitterpen gestuurd zodat hij daar zijn volgende boek mee kan schrijven. Dat verdient die man wel.

Koop bij bol.com

Over de auteur

Ik eet geen rode dingen.