Op Twitter plaatste ik er al een berichtje over, maar ik wilde hem toch niet overslaan op Lilyrose. Ik denk dat De Psychiater en het Meisje een mooie toevoeging is in de boekencategorie, want ik verklap het alvast: deze wil je lezen.

Wat een sprekend verhaal heeft Erik Rozing neergezet! Dit boek kwam vorig jaar februari al uit, maar heeft enige tijd op mijn leesstapeltje gelegen. Gelukkig zijn boeken tijdloos! Ik merkte op Twitter al dat er toch wel mensen blij waren met de tip, dus dat betekent dat nog lang niet iedere boekenliefhebber ervan heeft gehoord (en dat ik niet een of andere hype heb gemist).

De psychiater en het meisje: het verhaal

In De Psychiater en het Meisje volgen we de 27-jarige Edgar Simons die in opleiding is tot psychiater. Hij is werkzaam op de deeltijd afdeling Persoonlijkheidsstoornissen & Schizofrenie, maar dat gaat hem allemaal niet zo goed af. In het begin maakt hij een grove fout waardoor het tuchtcollege zal bepalen of hij überhaupt verder mag met zijn werkzaamheden. Daarnaast heeft zijn vriendin hem verlaten voor haar neef, worstelt hij met een alcoholprobleem en probeert hij zijn oma ondertussen te overtuigen om geen zelfmoord te plegen.

En dan is daar Stella. Een complex meisje met een persoonlijkheidsproblematiek. Ze is spontaan, impulsief, aanwezig en grappig. Alles wat Edgar niet is. Stella houdt niet zo van grenzen en Edgar probeert er alles aan te doen om haar uit zijn leven te houden. Het is alleen jammer dat hem dat niet zo goed af gaat.

Kleurrijke karakters

Herinneren we ons de Paaz en Up hype nog? Dit is een boek als dat, maar dan bekeken vanuit de kant van de psychiater. Ook hier komen weer kleurrijke én realistische karakters naar voren. Ieder heeft een bijnaam gekregen (”de kloon” ”de asbak”) en het zijn stuk voor stuk prachtige mensen die het verhaal tot leven wekken.

Edgar bevindt zich in chaos. Die chaos zit niet alleen in hemzelf, maar ook in zijn directe omgeving. Hij heeft geen sociaal leven en het enige contact dat hij buiten zijn werk om heeft, is met zijn oma. Die voornamelijk zegt dat ze dood wil. Het maakt de wereld van Edgar klein, maar ook waardevol: hij verbindt zich echt met mensen. En verbinding kan je niet met heel veel mensen tegelijkertijd aangaan.

Conflict de psychiater en het meisje

Het innerlijke conflict van Edgar is overweldigend mooi geschreven. Het hoofdpersonage is een kei in het analyseren van zijn eigen gevoelens en gedachten, maar ook die van zijn patiënten. Hij is rustig, onzeker en – het moet gezegd worden – heel erg grappig. Het is lang geleden dat ik een boek heb gelezen dat me meermaals hardop deed lachen. Wat zeg ik? Het is lang geleden dat ik hardop héb gelachen, maar dat zal mijn eigen persoonlijkheidstrek wel zijn.

Thema

Het thema in De Psychiater en het meisje is natuurlijk de patiënt-therapeut relatie. Stella gaat de grens over, zonder gêne! En Edgar laat het toe, want hij is stapelgek op haar. Toch wil ik wel benadrukken dat als je wacht op een cliché uitkomst, je beter een boek van Nora Roberts erbij kunt pakken. Dit is écht. Het is realistisch en Edgar is een held zoals een held moet zijn: met sterke, maar ook heel veel zwakke kanten, zonder een karikatuur te worden. Perfect!

Stella is er ook eentje die kleurrijk is, maar haar manier van handelen doet ergens denken aan Reza (uit Ik Ook Van Jou van Ronald Giphart). Ik had het leuk gevonden wat meer eigenheid te zien, maar! Dat is dan ook het enige minpuntje dat ik kan bedenken binnen dit boek.

Authentiek en eerlijk

Je kunt merken dat Erik Rozing zelf psychiater is. Het is leuk voor de lezer om te zien hoe de wereld (inclusief de opleiding en het wetenschappelijk onderzoek) eruit ziet.

Hoewel Edgar onzeker is over zijn eigen kunnen, durft hij wel een stap verder te gaan. Hij durft zijn collega’s te zeggen dat ze het bij het verkeerde eind hadden, maar kruipt bij met minste tegenargument ineen. Het is zijn strijd tussen ”wat hoort” en wat hij eigenlijk wil doen. Edgar is een oprechte jongen die een beetje in de war is. Net als de rest van de wereld waarin hij zich bevindt.

Conclusie

De psychiater en het meisje is authentiek, oprecht, grappig, ontroerend, romantisch, geweldig geschreven en kleurrijk. Ik heb denk ik binnen de Nederlandse debutanten nog nooit zoiets moois gelezen. Het klinkt cliché, dat is het ook, maar dit boek is een aanrader. Ook als je niet van verhalen over psychiatrie houdt, dan ga je dit verhaal met plezier lezen.

Ik hoop dat Rozing blijft schrijven. En ik hoop dat het over de psychiatrie zal blijven gaan, want ik ken weinig auteurs die dat op zo’n mooie, eigen manier kunnen.

Benieuwd geworden? De Psychiater en Het Meisje is te koop bij Bol.com, maar een bezoekje aan de boekhandel is natuurlijk altijd leuker.
Heb jij De Psychiater en Het Meisje gelezen? Laat jouw oordeel achter in de comments! Dan weten de mensen die deze recensie (later) lezen ook wat anderen van dit boek vinden.